KUNDEORIENTERING, TEKNOLOGIINTERESSE OG UTVIKLING AV MENNESKELIG KOMPETANSE
Fire gaseller er med i LederOppgjørets første kull. Vi har spurt dem om hva de lykkes med og hva de mener blir viktig fremover.
Vår daglig leder Tone Nordhagen var en av de som ble intervjuet. Se hele intervjuet her. https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/medlemsaktuelt/kundeorientering-teknologiinteresse-og-utvikling-av-menneskelig-kompetanse/
Under er et utdrag av artikkelen.
SAMARBEID MED SYSTEMLEVERANDØRENE
Effekt Regnskap ble stiftet i skyen og har alltid vært der. – For oss er det viktig å være i forkant. Tett kontakt med systemleverandørene gjør at vi kan komme med innspill for at systemet skal bli best mulig for kundene, sier Tone Merethe Nordhagen i Effekt.
Systemene gjør mer og mer av rutineoppgavene. Fremover vil bransjen derfor ha en mer kontrollrolle for selve regnskapet, jobbe mer som rådgivere og bruke tiden på å avdekke og levere på kundens behov utover selve regnskapet.
REGNSKAPSFØRER MÅ ENDRE ATFERD
– Kunden har ikke alltid forutsetning for å vite hva som vil være lønnsomt for dem at vi bidrar med av tjenester. Da må vi lytte og kartlegge før vi kan foreslå gode løsninger for kunden. Det fordrer en annen type kunderelasjon enn mange regnskapsførere har i dag, som krever noe annet fra oss enn tidligere. Vi må også endre vår atferd, hevder Nordhagen.
– Med utviklingen vi er inne i er det vanskelig å vite sikkert hvordan morgendagen blir. Det er spennende! Men menneskelig kontakt vil det fortsatt være behov for, så dyktige mennesker vil det alltid være bruk for – selv om det kan bety at de vil bruke kompetansen sin på en annen måte, sier Nordhagen optimistisk.
PROSJEKT KUNDEBEHANDLING
Effekt Regnskap har et prosjekt gående på jobben som kan være til inspirasjon: Alle må ringe 10 kunder hver uke, og målet er at de skal bli enda bedre på kundebehandling. Her mener de det er mye å hente for å styrke forholdet til og beholde kunden.
De har opplevd god respons fra kundene, som blir glade for å høre fra dem. – Vi spør gjerne litt generelt om hvordan det går og lar kunden fortelle, sier Nordhagen. – Da finner vi ut hvor tilfredse de er med det vi leverer og om de har behov vi ikke leverer på i dag. For oss har samtalene gitt flere aha-opplevelser, og ikke minst mestringsfølelse.